Monday, April 30, 2012

Skrip : Aku ialah Srikandi



Person 1:
Salam semua, Nama saya Aisyah Khadijah. Boleh panggil saya Dija. Pendek je. Saya pelajar kejuruteraan . Tau tak, masa kecil-kecil dulu, saya suka tengok cerita –cerita hero yang menentang penjahat. Rasa diorang tu hebat –hebat. Macam sailormoon, power rangers, power puff girl dan power2 yang lain la. Diorang ada kuasa nak kalahkan musuh dan disukai ramai. Rasa teruja sangat. Bukan macam saya ni, badan dah la kecik, rabun pulak tu. Orang kata saya nerd. Ye ke kawan2?  Saya selalu dibuli teman. Kadang –kadang saya harap hero-hero tu boleh dtg dalam realiti dan selamatkan saya.

*tiba-tiba datang seseorang dan hempaskan buku kepadanya dan kata:

Hah, siapa nak selamatkan kau? Berangan je budak nerd ni. Dah, siapkan assignment aku. Nanti esok pagi aku nak, faham!

Person 1:
Hah, tengoklah tu..saya yang kena selamatkan assignment dia. Huh..
*person 1 keluar.

Person 2:
Membebel pulak dia...
Hi, nama I Khaulah Azwar. Classmate budak nerd tu. I bukan membuli dia, cuma mintak tolong. Hehe. Dija kan budak pandai, apa salahnya I gunakan kepandaian dia. Tak salahkan kawan-kawan? Bukannya apa, I ni sentiasa sibuk. Almaklum, tengokla diri I ni up to date and trendy. Jadi ramai peminat. Setiap hari, I kena check acc fb . Mana tahu ada orang yg add I, mestilah kena approve. Lepas tu, I kenalah tengok website and majalah artis barat atau artis korea untuk tahu fesyen terkini, nanti kalau tak orang kata I ketinggalan zaman.  Artis-artis tu hero bagi I. Diorang je yang memahami jiwa remaja I, yang sukakan fesyen dan lagu.
(sambil keluarkan make up)

*masuk pula orang lain dari tepi

Person 3:
Dah-dahla tu berbedak, dah macam tepung gomak dah kat muka tu.


Person 2 :
You ni kenapa? Lantak la. Yang penting I tak kacau you. Menyampah

*Angkat kaki dan berlalu pergi.

Person 3:
 Eh-eh, ni yang aku cepat panas ni. Sabar diri, sabar (sambil urut dada). Eh, (berhenti melihat penonton)
nama aku Asma Fatimah. Just call me Im. Baru la rugged sikit. AKu memang tak faham dengan orang yang terlampau obsess dengan fesyen ni. Dah macam badut pulak aku tengok. Opss,sorry, aku ni ekstrem sikit. Bagi aku, artis-artis tu nak memperbodohkan kita je, nak kita tiru mereka, nak jadikan idola. Tapi, sebenarnya nak duit kita dan jadi glamour. Semua orang memang ada kepentingan masing-masing. Semuanya nak tunjuk hero...
Entahla, aku memang tak percayakan orang. Mana ada  orang yang buat sesuatu tak harapkan apa –apa.

*sambil person 3 berpeluk tubuh, masuk person 4

Person 4:
Siapa kata tak ada, kalau aku kata ada macammana?

Person 3:
Eh, siapa ni? Apa pulak watak kau dalam cerekarama ni?

Person 4 :
Nama aku Safinatun Najah...bahtera penyelamat. Aku percaya dalam dunia ni ada insan yang buat sesuatu tanpa mengharap balasan daripada manusia. Merekalah hero yang sebenar.

Person 3:
Kau ada bukti? Aku tak suka kalau orang cakap ikut suka dia je.

Person 4:
Kau orang Islam kan? Kau patut lebih memahami agama kau sendiri. Bukan ke Islam mengajar kita untuk berbuat baik kepada orang lain dan mengharapkan balasan syurga semata. Maksud Firman Allah s.w.t dalam Surah Az Zumar, ayat 33-34:

*Ada orang yg bacakan maksud ayat.

Ya, mereka hanya mengharapkan syurga dan redha Allah semata-mata, bukan balasan daripada manusia.

Sajak:
Telah tercatat dari tinta sejarah
Kisah pengorbanan,persahabatan dan keberanian manusia
Bukan pengharapan kepada sanjungan insan
Tapi pengabdian sebagai hamba Tuhan

Bermula daripada kehebatan utusan Allah
Tanpa lelah menyebarkan risalah
Yang punya matlamat menyelamatkan ummah
Daripada kesempitan dunia kepada keluasan akhirat


Person 4:
Merekalah hero yang sebenar, hasil didikan junjungan besar Muhammad s.a.w berterusan hinggalah ke hari ini

*person 1 tiba-tiba masuk dengan tergopoh-gapah
 Person 1:
Owh, ye ke? Ada hero yang sebegitu di dunia yang sebenar ni?  Tak tipu? Zaman sekarang pon masih ada hero macam tu? Kat mana? Kat mana? Bagitaula saya, saya nak dia selamatkan saya.

Person 4:
Ada, ada kat sini.

Person 1 :
Kat sini? Mana, tak nampak pon. Awak jangan main –mainkan saya. Awak pon nak buli saya?

Person 4:
Eh, takla, Betulla ada di sini. Saya, awak, dan Im. Kita semua hero. Jika bukan kepada orang lain, sekurang –kurangnya kepada diri kita sendiri. Tapi ada syaratnya.

Person 3:
Apa syaratnya?

Person 4 :
JIka.. misi hidup kita ialah Mengabdikan diri kepada Allah dan menjadi Khalifah di muka bumi. Maksud Firman Allah dalam  Surah Adzariyat ayat 56 :

*Ada orang yang bacakan maksudnya:

Lagi firman Allah dalam Surah Yunus ayat 14

*Ada orang yang bacakan maksudnya

Bukankah seorang hero itu sentiasa mempunyai misi yang harus diselesaikan. Dan setiap muslim yang mukmin itu mempunyai misi hidup yang perlu dilaksanakannya.

Person 1:
Jadi, maksud awak, saya ialah seorang hero? Tak mungkinlah, tengok saya yang lemah ni, tak mungkin boleh menjadi hero

Person 4:
Mestilah boleh, semuanya bermula dengan tarbiyah islamiyah yang menyeluruh. Mendidik diri kita menjadi individu muslim.

Person 3:
Ok! Fine...aku percaya memang ada hero yang macam tu. Mereka memang buat sesuatu tak harapkan balasan. Aku pernah baca dalam sirah Islam. Lebih-lebih lagi sejarah daripada nama aku sendiri, Asma yang sanggup membantu Nabi dan ayahnya untuk berhijrah walaupun masa tu dia tengah mengandung. Itu semua hasil tarbiyah Nabi kepada para sahabat

*Tiba –tiba datang person 2

Person 2:
Hei budak nerd, apsal kau duduk kat sini lagi, bila nak siapkan assignment aku? Esok aku nak kena hantar

Person 1:
Apa budak nerd? Saya bukan pesuruh kepada orang lain, saya ialah hero kepada diri saya sendiri. Ini ialah tanggungjawab awak, awak harus laksanakan sendiri. Mulai hari ini, saya ingin menjadi hero kepada diri saya dan orang lain. Awak pon kena jadi macam tu. Jangan jadi hamba kepada hiburan yang melampau. Awak perlu menjadi tuan kepada nafsu awak.

*person 1 pergi keluar dari pentas

Person 2:
Apa you merepek ni, Eh, nak g mana tu, jangan tinggalkan I. Siapa nak buat assignment I

Person 3:
Terima kasih kerana menyedarkan aku. Sebelum ni, aku memang tak percaya kepada orang yang berbuat baik kepada orang lain. Tapi, sekarang aku berazam untuk menjadi hero kepada agama ini. Demi matlamat yang telah Allah tetapkan kepada kita

Person 4:
Sama –sama, ini ialah pilihan kita, pilihan aku dan pilihan kau...dan mungkin juga pilihan kepada anda semua. Kami telah memilih untuk menjadi hero. Anda pula bagaimana?

Sekian.


Menelusuri Lembaran Sejarah : Aku ialah Srikandi

0 comments: