Tuesday, October 30, 2012

luahan rasa bicara kata


Kehadapan sahabat yang aku sayangi kerana Allah
Maafkan aku kerana kerap, banyak dan selalu meyakiti hatimu,
Membuatmu sedih, terluka dan kecewa..
Memang akulah yang tidak pernah menghiraukan beban sakit yang kau tanggung
Sendirian...
Memang akulah yang tidak pernah mengambil ruang untuk mengerti dan memahami dirimu
Setiap waktu..
Memang aku sang ego yang tidak mahu berhenti sejenak dan muhasabah yang aku sebenarnya
patut memadam api yang kian marak itu.

Sahabatku,
Kini tak tertanggung rasa hati ini yang kian hari kian menjauh perasaannya kepada mu
Malu aku pada diri sendiri..
Mengajak orang menyemai benih ukhuwah tapi aku yang meranapkan pohon ukhuwah kita berdua
Aku yang menyebar virus ukhuwah itu bukan mencari penawar kepadanya.
Tidak sekalipon aku cuba untuk menyelami bahawa sesungguhnya terlalu banyak kau pendam  rasa
hati sendiri
Sehingga hilang senyum manis dan gelak tawamu seperti awal perkenalan kita dulu.

Sahabatku,
Sebenarnya aku merindui hangat persahabatan kita dahulu
Aku memeluk erat dirimu tika kau dalam duka
Dan kau memberi kata berkongsi cerita kita bersama
Entah mengapa dan bila?
Semuanya hilang bagai tidak pernah tercipta memori kita bersama
Dan aku sendiri membiarkan ia sepi tak pernah bertamu lagi.

Di akhir kalam ini,
Dah tak mampu aku menahan tembok yang memisahkan ukhuwah kita
Dah tak daya aku memandang dirimu dari jauh, kepingin diriku sama menanggung duka laramu
Sebutlah, beritahu kepada aku bagaimana untuk kau sudi memaafkan kesalahan aku yang terlalu
Banyak kepadamu.
Usah kita biar lagi jarak ini makin meluas dan musuh kita ketawa kerananya
Tapi, mari kita padamkannya dengan ucapan kemaafan daripada aku untukmu sahabatku.

Sesungguhnya benar dari hatiku aku sayang kepadamu sahabatku kerana Allah.

0 comments: